TART TELUR (EGG TART)

TART TELUR (EGG TART)



Tepi kulit tart sepatutnya dikemaskan dengan garfu... tapi oklah tu, nampak rustik

Saya melihat resepi tart telur ini di wall FB, banyak orang berkongsi dan menjadi tular. Resepi asal dimasak di dalam kuali bertutup di atas dapur gas. Namun, saya telah menguahsuai dengan memasak di dalam loyang dengan menggunakan ketuhar. Melihat bahan-bahannya yang telah sedia ada di rumah, terus zup zap bersilat di dapur. Ini adalah antara resepi yang paling mudah dan paling cepat saya pernah cuba. Hasilnya, wallah boleh tahanlah... saya makan sepotong dua, yang bakinya dibawa balik kampung untuk keluarga merasa.

Bahan A:
(Kulit tart)
- Tepung gandum - 2 cawan
- Marjerin (Buttercup) - 1/2 cawan
- Garam - 1/2 sudu teh
- Telur gred A -  sebiji


Bahan B:
(Inti/ fillings)
- Susu cair/susu segar - 1 1/2 cawan
- Kuning telur gred A - 3 biji
- Esen vanila - 1 sudu teh
- Garam - 1/2 sudu teh
- Tepung jagung - 1 sudu besar
- Tepung kastard / jagung - 1 sudu besar
- Gula - 5 sudu
- Pewarna kuning

Cara:A
- Gaul bahan (A) sehingga rata dan uli hingga jadi doh
- Bentuk doh seperti kulit tart mengikut permukaan loyang. Saya guna loyang springfoam 8'.
- Bentuk biar agak berlekuk dekat bahagian tengah untuk tuang inti/ filling
- Bahagian tepi tart tu kita bentuk pakai garfu.
- Kulit tart tu tak perlu bakar dulu, nanti tuang inti/ filling baru dibakar

Cara: B
- Campurkan semua dan whisk hingga tak berketul / blender
- Tapis adunan supaya tiada ketulan.
- Tuang adunan ke dalam doh tart tadi
- Bakar 45 min dalam ketuhar 160C (boleh juga masak dalam kuali bertutup di atas dapur gas, api perlahan)

*Saya guna cawan metrik
* Cara uji inti dah masak, cucuk pencungkil gigi, jika boleh berdiri, sudah masak
* Perhatikan kulit tart kekuningan di tepi, sudah masak

Comments